3 tipp az Excel költségvetés vezetéséhez

A költségvetés vezetését, azaz a költségek-bevételek írását magánemberként és vállalkozóként is fontosnak tartom. Az új év egyben új lehetőség, hogy aki eddig nem írta, most elkezdje, vagy aki már vezeti a költségeit, az átgondolja és módosítsa a meglévő sablonját.

Több mint 10 éve vezetem a költségvetésem, természetesen az elején én is az ‘egy hónap = egy munkalap’ elvén kezdtem, aztán eljött a pont, amikor egy munkalapra rendeztem. A következő nagy lépés az volt, mikor már az egyenlegeimet is követni kezdtem.

Miért jó a költségvetés?

A költségvetés tervezése és követése is fontosGyakori kifogás a költségek rögzítése ellen: Fejben is nyomon tudom követni!

Sokan arra hivatkoznak, hogy fejben is átlátják az anyagi helyzetüket, havi készpénzáramlásukat.

Ez akár még igaz is lehet.
Viszont visszakeresni és összehasonlítani az adatokat hónapokkal, évekkel később már igencsak nehéz.

Márpedig ezek az összesített számok az igazán megdöbbentőek, tanulságosak, ami alapján új elhatározásokat tudsz hozni.

Nem véletlenül mondják, hogy amit elkezdesz mérni, az elkezd javulni. Óhatatlanul jobban odafigyelsz, ha tudod, hogy nyoma lesz a költekezésnek. Amikor pedig már több év adatával – és némi Excel ismerettel – rendelkezel, egész összetett elemzéseket is el tudsz végezni, ami a rejtett összefüggéseket is kimutatja.

Ha most kezdenéd a költségvetés írását

Ha most kezded a tételek vezetését, akkor azt javaslom, hogy ne gondolkozz túl sokat! Csak írj mindent, ahogy éppen helyesnek gondolod.

Majd az első 2-3 hónap után, amikor már van elég adat, ráérsz gondolkodni, hogy mi ebből a fontos, és a jövőben hogyan legyen. (A meglévőt mindig könnyebb módosítani, mintha nincs semmi…)

1. Listába gyűjtsd a tételeket

Az első tipp rögtön ez: ne “mátrixosan”, hanem “listába ömlesztve” kezdd el gyűjteni az adatokat.

Egyszerűen kezdd el összegyűjteni a költségvetés tételeit.

Könnyebb lesz szűrni, elemezni.

Használj táblázatos formátumot, és rendelj kategóriákat a tételekhez. Érdemes azt is rögzítened, hogy mivel fizetted a tételt.

2. Legyél naprakész

Ha tudod, minden nap írd be a tételeket, különben elfelejted. Persze ez nekem sem sikerül mindig, ilyenkor elteszem a blokkokat a pénztárcámba (vagy felírom a tételeket a füzetembe), és utólag rögzítem be.

Ha naponta megnyitod az Excelt, akkor az segít formában maradni, plusz használhatod  – magyar Windows Excelnél – a Ctrl 0 (nulla) billentyűkombinációt a ‘mai nap’ beírásához.

Az adatrögzítés egyszerűsítéséről itt írtam korábban.

3. Használd a meglévő adatokat

Az online-bankokból (akár fél, van ahol egy egész) évre visszamenőleg kiexportálhatod az adatok, így nem kell a rögzítéssel bajlódnod, és utólag is készíthetsz legalább egy hozzávetőleges elszámolást.

Kinek milyen a jó költségvetés?

Ahogy minden ember más, úgy mindenkinek mást tartalmaz az ideális költségvetés.

Az évek során én is fokozatosan alakítottam-csiszoltam a táblázatomat a saját igényeim szerint. De az ügyfeleimnél is látom, hogy eltér a pénzügyi működésük, ezért más-más igényeik vannak. Például valakinél központi szerepben van az áfa, vagy szereti több részletben utalni a számlákat, és ezt is követni szeretné. De az is gyakran szempont, hogy a költségvetés egyezzen a banki vagy logisztikai listákkal, és ne kelljen duplán rögzíteni a tételeket.

Azt is mindenki egyénileg döntheti el, hogy milyen részletességgel szeretné látni az adatait, mi számít egy sornak. Pl. a ‘tesco nagybevásárlás’ mehet egy tételre, vagy külön bontod élelmiszerre, ruhára, egyébre, netán lebontod egészen tej-kenyér szintig…

5 tipp, hogy mire használd az Excelt

Céges pénzügyek követése, avagy a 128 milliós sikkasztás története

Hasznos volt? Oszd meg az ismerőseiddel is!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on tumblr
Tumblr
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp

Mi a véleményed? Van kérdésed?​

Rólunk mondtátok:
Nagyon jó befektetés volt

Mindenképp egyéni képzést kerestem. Döntő volt a közeli helyszín, a rugalmas időpontlehetőség is. A példák is életszerűek, kreatívak és lépésről lépésre haladnak.
A felépítettség, a sok gyakorlat egyértelműen nagyon pozitív volt. A helyszín és a légkör is nagyon kellemes, tanuáshoz ideális volt. Óriási plusz a gyakorlatorientáltság, hogy az első pillanattól kezdve gyakorlatban alkalmaztuk a tanultakat - semmi felesleges demonstráció, ami máshol sok időt elvett.

Úgy érzem, az Exceles önbizalmamnak is jót tett ez a néhány alkalom.

Nagyon jó befektetés volt

Anonim

Oszd meg az ismerőseiddel is!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Legutóbbi bejegyzések

Kövess minket Facebookon!

Ezt olvastad már?

A 7 legnépszerűbb cikkem

Facebookon és az SOS Excel blogon folyamatosan osztom meg a jól bevált Excel tippeket. Utóbbin már több mint 200 írás található: hasznos és ingyenes Excel …

Tovább olvasom →

Hogyan zárod be az Excel fájlokat?

Legtöbben sajnos a fájl bezárása során is az egeret használják: először balra húzzák és a Fájl menüben kikeresik a Mentés parancsot. Majd a jobb felső sarokba …

Tovább olvasom →

Excel alapok – Ismerkedés az Excel programmal

Excel alapok: ismerd meg a táblázat felépítését, alap formázásokat és egyszerűbb képleteket. Olvasd el a cikket, rengeteg hasznos infót összegyűjöttem, és a végére 2 Excel …

Tovább olvasom →