Az Excel táblázat készítése és használata könnyen megtanulható. Ha teljesen a nulláról kezded a tanulást, akkor első lépésként olvasd el az Excel alapok tudnivalókat, ezt egy külön cikkben foglaltam össze.
Az Excelt jellemzően adatok tárolására, elemzésre és számolásra használhatod – akár kombinálva is. Ebben a 2 dologban különösen profi. Meg fogsz lepődni, hogy mennyivel okosabb, mint Te, és mennyi mindent megcsinál helyetted.
Új táblázat készítését kezdd mindig a tervezéssel
Ha Excel táblázat készítése a feladatod, mindig szánj rá egy pár percet, hogy átgondold, mi a táblázattal a célod, mire és meddig fogod használni. Kisebb összesítést, számolást végzel, vagy rendszeres adatgyűjtésbe fogsz. Ettől függően eltérhet a táblázat felépítés.
Biztos ismered a történetet a 2 favágóról: amelyik megállt néha pihenni és megélesítette a fűrészét, az gyorsabban haladt. Az adatait tárolását, egy Excel táblázat készítését, felépítését is érdemes átgondolni.
Ugyanakkor ne vidd túlzásba se, hiszen menet közben is könnyen módosíthatsz. Például bármikor
- odébb teheted az adatokat,
- szúrhatsz be új oszlopokat,
- átalakíthatod a sorokat oszlopokká,
- törölhetsz adatokat, vagy
- újrakezdheted a formázást
Excel táblázat készítése számolásra
A munkalapokon egyszerű képletek beírásával összeadást, osztást, szorzást és kivonását végezhetsz, hasonlóan, mint egy számológépen. Könnyebbség, hogy a már rögzített számokat további számításnál nem kell újra bepötyögni, hanem hivatkozhatsz arra a cellára, amelyben szerepel.
Ennek előnye, hogy ha átírod a hivatkozott cellában szereplő számot, akkor automatikusan frissül a képlet eredménye is.
A képlet másik előnye, hogy átmásolhatod a szomszédos cellákba is, így nem kell újra meg újra kiszámolnod a sorokat.
Például egy leltárnyilvántartásban elég egyszer megadni a darab x ár képletet, és a másolás után akár több száz sorra is megkapod az eredményt. Ezt hívják relatív hivatkozásnak az Excelben.
Minden képlet egyenlőségjellel (=) kezdődik. Ha szeretnél spórolni, használd a pluszjelet (+) a numerikus billentyűzetről. Ezt is felismeri az Excel, és kiteszi elé az = jelet.
Majd a cellákat és a használni kívánt matematikai műveleteket írd be (ehhez a numerikus billentyűzet + – / * jeleit használd), ugyanúgy, mint a számológépbe. Szükség esetén ne feledkezz meg a zárójelekről se!
Ha a például a készletedet követed nyomon, ahol B2 a nyitó darabszám, C2 az ár:
=B2*C2
Ha nyilvántartod a beszerzést (D2) és az eladást is (E2), akkor az aktuális mennyiség:
=B2+D2-E2
A cellákra több módon is hivatkozhatsz, de a leggyorsabb módszer a navigációs nyilak használata, így ugyanis az egér használata nélkül, billentyűzettel tudod kijelölni a cellát, viszont a villogó keretnek köszönhetően pontosan látni fogod, hogy éppen hol jársz.
Ha végeztél, a képlet véglegesítéséhez nyomd meg az Enter billentyűt. Ekkor az Excel kiszámítja és megjeleníti a képlet eredményét. Ha ki van jelölve a cella, a képletet a szerkesztőlécen látod, itt tudod utólag ellenőrizni.
Nézd meg a vidómat a képletek használatáról – így megtanulhatod a relatív és abszolút hivatkozás közti különbséget is:
Klasszikus mintafeladat az Excel bruttó-nettó
bérkalkulátor, kattints és nézd meg!
A számításokat egyszerűsítheted a függvények segítségével
A legismertebb függvények a Szumma (vagy AutoSzum), Átlag, Darab, Minimum, Maximum. Ez utóbbi négyet a Szumma melletti nyílnál találod.
A SZUM segítségével könnyebb az összeadás, mert nem kell egyesével megadnod minden cellát, hanem elég a cellákat kijelölnöd (hivatalosabban a tartományra hivatkoznod).
Például nem kell beírnod:
=F2+F3+F4+F5+F6+F7+F8+F9+F10
Hanem helyette gyorsabb függvénnyel:
=SZUM(F2:F10)
Hasonlóan, az ÁTLAG függvény nemcsak összeadja az értékeket, hanem el is osztja a cellák számával.
A MIN és MAX függvények eredményeképpen megkapod az előforduló legkisebb és legnagyobb értékeket.
A DARAB függvény megmondja, hogy a megadott területen hány cellában található szám.
Bármilyen adataid vannak, ezzel az 5 alapfüggvénnyel gyorsan kielemezheted őket.
Gyakorld be az alap számolásokat ezzel a feladatgyűjteménnyel:
Excel táblázat készítése adatok tárolására
Az Excel adatbázisodnak mindig csak egy fejléce (elnevezése) legyen, és a különböző adatokat külön oszlopba gyűjtsd, például vevő neve (akár külön vezetéknév, keresztnév), címe, vásárlás dátuma, megvásárolt termék neve és ára.
Ha ezt betartod, könnyebben kezelhető lesz a táblázatod. Például megspórolhatod a kijelöléseket a fejléc rögzítésnél, sorba rendezésnél, szűrésnél, kimutatás készítésnél.
Sokat segít, ha használod a „Formázás táblázatként” funkciót.
A menü jobb szélén az (AutoSzum mellett) keresd a Rendezés és szűrés gombot, itt találod a listákkal, adatbázisokkal kapcsolatos leghasznosabb funkciókat:
Hogyan kell az adatokat sorba rendezni?
Lehet-e egyszerre több szempont szerint rendezni az adatokat?
Hogyan tudsz napok szerint rendezni?
Hogyan használd a szűrést az információ kinyerésére?
Ebben a feladatban gyakorolhatod az
Excel alap függvényeket és a sorba rendezést.
Gyakorold be az Excel alapokat
További gyakorláshoz állítottam össze az Excel feladatok kezdőknek megoldással oktatóanyagot, hogy otthon 29 kidolgozott feladaton és 34 további rövid példán gyakorolhass.
Vagy ha szeretnéd még jobban ismerni az Excelt, akkor érdemes eljönnöd egy személyre szabott Excel tanfolyamra, ahol gyakorlatias példákon keresztül, játékosan tanítunk meg az Excel használatára.
Persze az Excel tudást csak magadnak tudod megszerezni a kitartó gyakorlással, de további példákkal és magyarázatokkal fel tudjuk gyorsítani a tanulást. Nálunk minden tanár profi Excel felhasználó és oktató, mellette több mint 10 év gazdasági tapasztalattal rendelkezik. Vagyis olyan mentort kapsz, aki pontosan érti, hogy a munkádban mire van szükséged.