Az Excel abc sorrend: titkok és hibák

Hogyan állítható be az Excel abc sorrend? Mit kell kijelölni? Mi a garancia, hogy az Excel nem keveri össze az adatokat?

A cikkből megismerheted a leggyorsabb sorbarendezési megoldást, olvass tovább.

Mielőtt belevágunk, jó, ha tudod, hogy az Excel adatkezelésre van kitalálva, így kényesen figyel arra, hogy az összetartozó adatokat (rekordokat) ne keverje össze. Te is figyelj arra, hogy “szabályos” táblázataid legyenek (egy fejléc legyen, mellőzd az egyesített cellákat, és folyamatosan gyűjtsd az adatokat. Javaslom, hogy használd a sok szempontból praktikus Táblázat formátumot is!

Miért hasznos az Excel ABC sorrend?

Könnyebben átlátod az adatokat, ha valamilyen szempont szerint rendezve vannak. Például a számlákat

  • dátum szerint időrendben, vagy
  • a vevők szerint névsorban, esetleg sorszám szerint, vagy
  • az eladások értéke szerint rendezve,

attól függően, hogy éppen milyen adat alapján szemlélődsz. Mivel a szempontok sokszor egyik pillanatról a másikra változnak, az adatok sorrendje is dinamikusan változhat.

Excel ABC sorrend gyorsan

Elég csak egy cellát kijelölnöd abban az oszlopban, amelyik szerint rendezni szeretnél – ez lehet bárhol az oszlopban.

Majd kattints az A-Z (növekvő), azaz ábécé sorrend gombra! Az Excel felismeri, hogy szöveges vagy számot tartalmazó cellán állsz, ennek megfelelően a gomb felirata értéke szerint vagy méret szerint növekvő. Ez a szövegeket ábécé sorrendbe, a számokat pedig növekvő sorrenbe rendezi, ügyelve arra, hogy az összetartozó adatok együtt mozogjanak.

Excel abc sorrend - elég egy cellát kijelölnöd!
Sorba rendezésnél elég egy cellát kijelölnöd

Ilyenkor az Excel alapértelmezetten a teljes táblázattal dolgozik, és minden sort megmozgat.

Csökkenő sorrend beállítása (Z-A)

Hasonlóan tudod a csökkenő sorrendet megadni, ilyenkor a Z-A (csökkenő) gombra kattints. Ilyenkor is csak egy cellát jelölj ki (abban az oszlopban, amelyik szerint rendezni szeretnél)

Vagyis ne az ikonban ne a nyilat, hanem a betűk sorrendjét figyeld:

  • A-Z = ábécé vagy növekvő
  • Z-A = Z-től A-ig (azaz az ábécé visszafelé) vagy csökkenő

3 hiba, amit kerülj el az abc sorrend során

Ne jelöld ki az oszlopot

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy kijelölik azt az oszlopot, amely szerint sorba akarnak rendezni. Ezzel pont 2 vagy 3 részre szabdalod a táblázatot, és nem lesz egyértelmű, hogy mit szeretnél mozgatni.

Ezért jön rögtön a kérdés az Exceltől, hogy ugye nem csak azt a kijelölt oszlopot, hanem a teljes táblázatot szeretnéd mozgatni.

Ha mégis csak egy oszlopot jelölsz ki, és csak azt rendezed (azaz nem bővíted a kijelölést), akkor össze tudod keverni az adatokat.

Ne jelölj ki cellákat

Ha nem teljes oszlopot jelölsz ki, csak cellákat, akkor rá sem kérdez az Excel, hanem egyből átrendezi az adatokat.

A táblázaton belül egy cella az mindig a teljes táblázatot jelenti. De ha már 2 vagy több cellát jelölsz ki, az ‘erősebb’ kijelölés, és csak azon a területen fog dolgozni az Excel.

Sose szúrj be üres oszlopot (vagy sort) a táblázatba

Itt ugyanis “kettéválik” a táblázat, akkor elkeverednek az adatok, és az Excel csak az egyik felét fogja rendezni. Mindig nevezd el az új oszlopot, hogy legyen kapocs a két  oldal között

Bármi gyanúsat tapasztalsz, inkább lépj vissza (Ctrl Z)! Értékes adatokról pedig mindenképpen legyen biztonsági mentésed is!

Mit jelent az Excel abc sorrend?

Az Excel a szövegeket karakterek, a számokat helyiérték alapján vizsgálja meg – vagyis a helyesírási szabályok szerint rendezi az adatokat sorba.

vegyes-adatok-sorba-rendezes

Például ABC sorrend szerint
alma,
arany,
barack…

és
41,
48,
127
a növekvő sorrend.

Ha azonban a számjegyek mellett más karakter is szerepel, az már szövegnek minősül. Így – a 2. karakter alapján – a sorszámok sorrendje: 1., 11., 12., 2., 21… lesz

Ezt jelenti az Ábécé sorrend:

  • speciális írásjelek (például +, !, #, % vagy &)
  • számok (a dátumok is számok)
  • szövegek
  • üres cellák (növekvő és csökkenő sorrendnél is a sor végére kerülnek)

Még egy érdekesség, hogy a magyar ábécé sorrend nem tesz különbséget az ékezetes betűk között. Ezért az Excel sem, tehát ott is ugyanezt az eredményt kapod. Például, itt ez lesz a helyes növekvő sorrend: ágál, agár, állat, alma

A lényeg, hogy az Excel jól (jobban) tudja a szabályokat, bátran hagyatkozz rá!

Szeretnél profibb lenni az Excelben?

Ha sok adattal dolgozol, akkor ismerd meg a szűrő használatát is!

Ha szeretnéd jobban érteni az Excel “gondolkodását”, akkor gyere egyéni Excel oktatásra (3 hónap VIP Klubtagságot adunk hozzá)!

Vagy jelentkezz külön az ExcelTitok VIP Klubba, ahol bármikor felteheted a kérdéseid, és folyamatosan kincset érő tudáshoz juthatsz!

Lehet-e egyszerre több szempont szerint rendezni az adatokat?

Az 5 legáltalánosabb Excel hiba, amit Te is elkövetsz – hacsak nem olvasod el ezt a cikket

Excel Titok VIp Klub

Gyorsabb, eredményesebb munkavégzés.

Napi szinten használod az Excelt, és szeretnél a problémákon gyorsan átlendülni? Legyél profibb a munkádban és érd el a célod!

Excel Titok olvasás- oktatás, könyv

Könyv áráért Excel könyvtár

Jelenleg a klubban rengeteg azonnal használható gyakorlatias tipp van. Nem kell órákig keresned a megoldást Itt megtalálod, ami kell a munkádhoz.

Excel Titok fejlődés- oktatás, könyv

Folyamatosan fejlődsz míg eléred a célod!

Előléptetés, nagyobb megbecsülés vagy több szabadidő? Ezt fogod elérni, mert ha elakadsz a Klubban kérdezhetsz és tanulhatsz.

Excel Titok közösség - oktatás, könyv

Szakértőktől kérdezhetsz akár minden nap

Szeretnél egy támogató közösség tagja lenni, akik ugyanúgy lelkesednek az Excelért, mint Te?

Hasznos volt? Oszd meg az ismerőseiddel is!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: email
Email
Megosztás itt: tumblr
Tumblr
Megosztás itt: skype
Skype
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp

Mi a véleményed? Van kérdésed?​

2 hozzászólás érkezett: “Az Excel abc sorrend: titkok és hibák”

  1. Niczinger Balázs

    Kedves Bernadett!

    Egy érdekes problémába ütköztem. Létrehoztam egy táblázatot, melyben van egy olyan mező is, ami egy betűt tartalmaz csupán. Készítettem egy kimutatást, melyben a legfelős szint ez az 1 betűs mező és ezen mező alapján szeretném rendezni a kimutatást ABC rendbe.

    A problémám, hogy a rendezés beállítása után a K és a V betűk előre kerülnek, nem pedig ABC rendbe. Mi lehet az oka? Egy betűs mezőre nem lehet rendezést beállítani?

    Köszönöm előre is a segítséget!
    Niczinger Balázs

    1. Kedves Balázs! Ki kell kapcsolni az Egyéni listák szerinti rendezést. K, mint kedd és V, mint vasárnap miatt kerültek előre ezek a betűk. 🙂
      Üdv, Bernadett

Írj üzenetet!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Excel Titok VIp Klub

Gyorsabb, eredményesebb munkavégzés. Magasabb fizetés és több szabadidő!

Napi szinten használod az Excelt, és szeretnél a problémákon gyorsan átlendülni? Legyél profibb a munkádban és érd el a célod!

Excel Titok fejlődés- oktatás, könyv

Folyamatosan fejlődsz míg eléred a célod!

Excel Titok olvasás- oktatás, könyv

Könyv áráért Excel könyvtár

Excel Titok közösség - oktatás, könyv

Szakértőktől kérdezhetsz akár minden nap

Rólunk mondtátok:
Észrevetted a megakadást és újra magyaráztad másképpen.

Többször vettem már részt Excel oktatáson, OKJ-s képzésen és főiskolán is, mégis a nagy létszám és a gyors tempó miatt nem tudtam elsajátítani kellőképpen az Excel rejtelmeit.

A garanciavállalás, amit kínáltál a tanfolyam sikertelensége esetén, erősítette meg bennem, hogy bizonyára "érted a dolgod", ha ilyet mersz vállalni.

Tetszett a kézzelfogható magyarázat. "Áramszünet" esetén észrevetted a megakadást és újra magyaráztad másképpen.

Éva

Oszd meg az ismerőseiddel is!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn
Megosztás itt: skype
Skype
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Legutóbbi bejegyzések

Kövess minket Facebookon!

Ezt olvastad már?

30 Excel függvény, amit mindenkinek tudni érdemes

Többszáz Excel függvény közül összegyűjtöttem azt a 30 darabot, amiről mindenképpen érdemes tudnod. A mélyebb megismeréshez persze alaposabb magyarázat és sok-sok gyakorlás szükséges.

Tovább olvasom →

SZUMHATÖBB függvény

Ha adatokat akarsz összesíteni, akkor annak legegyszerűbb módja a kimutatás készítés vagy más néven pivot tábla.  De ha pénzügyi területen dolgozol, vagy összetettebb számításokat is …

Tovább olvasom →

Automatikus mentés vagy Ctrl S? Előnyök, hátrányok

Mentés vagy Automatikus mentés? Amikor a mentés fontosságáról és gyorsbillentyűiről posztolok, mindig akad olyan, aki az Excel új funkciója, az “Automatikus mentés” mellett kampányol. Nézzük, …

Tovább olvasom →