Mentés vagy Automatikus mentés? Amikor a mentés fontosságáról és gyorsbillentyűiről posztolok, mindig akad olyan, aki az Excel új funkciója, az „Automatikus mentés” mellett kampányol.
Nézzük, mikor és kinek való ez a funkció, milyen előnyei és buktató vannak.
Az Automatikus mentés egy új funkció
Néhány másodpercenként magától menti a változtatásokat. Előnye és értelme az lenne, hogy munka közben nem kell a mentésre figyelned, mert az Excel megteszi helyetted, és mindig a legfrissebb verziót biztosítja.
Ha többen is dolgoztok egy fájlban, akkor így mindenki számára szinte azonnal láthatóak is ezek a módosítások.
Igen ám, de rögtön jön az apróbetű: az „Automatikus mentés akkor van engedélyezve, ha a fájl tárolási helye a OneDrive, a OneDrive Vállalati verzió vagy a SharePoint Online. Ez a funkció automatikusan menti a módosításokat a felhőbe, mialatt Ön dolgozik.”
Kinek jó az Automatikus mentés?
Nagyvállalati környezetben, ahol OneDrive vagy SharePoint mappákban tárolják a fájlokat, és egyszerre többen is dolgoznak rajta, valóban nélkülözhetetlen az Automatikus mentés, érdemes bekapcsolva hagyni.
Az Automatikus mentés funkció a bal felső sarokban, a gyorselérési eszköztáron található – amit egyébként érdemes személyre szabnod, mert ezzel is meggyorsíthatod a munkád.
A funkció az Office 365 előfizetők számára érhető el. Az Excel mellett a Wordben és a PowerPointban is használható.
Kinek NEM jó ez a funkció?
Ha a saját gépedre dolgozol, akkor rögtön nem működik az Automatikus mentés.
Márpedig, ha megszokod, hogy nem kell mentened, akkor könnyen megfeledkezhetsz róla, amikor a privát környezetedben dolgozol, így elveszhet a munkád, és utólag már nem segít, ha ezért ezt az új funkciót hibáztatod.
Tartsd saját kézben a mentést
Ha megtanulod a mentés gyorsbillentyűjét (Ctrls S, mint SAVE), és munka közben gyakran megnyomod, akkor egész biztosan nem fog kellemetlen meglepetés érni. Minimális energiabefektetéssel rengeteg időt (és bosszúságot) megspórolhatsz.
Amúgy is javaslom, hogy kezdj el billentyűkombinációkat tanulni, mert felpötgetheted vele a munkád, és éves szinten 14 napot megspórolhatsz vele.
3 gyakori kérdés az Automatikus mentés kapcsán
1. Hogyan kapcsolható ki az Automatikus mentés?
Az adott fájlon belül a csúszkával tudod ki be kapcsolni a funkciót, ezt a beállítást megjegyzi a fájl, és a következő alkalommal is így nyílik meg.
Ha azt szeretnéd, hogy az Automatikus mentés minden fájl esetében alapértelmezés szerint ki legyen kapcsolva, akkor menj a Beállítások panel Mentés fülén a ‘Munkafüzet mentése’ részen vedd ki a pipát az ‘OneDrive és SharePoint Online fájlok automatikus mentése alapértelmezés szerint‘ résznél.
2. Nem szerettem volna menti a módosításokat. Hogyan tudok visszalépni?
A felhőből bármikor visszaállíthatod a fájl egy korábbi verzióját. Ehhez kattints a Fájl fülön a Tallózás a korábbi verziók között parancsra. Itt dátum és időpont alapján keresd ki a visszaállítani kívánt verziót, majd kattints a Verzió megnyitása elemre. (Ekkor megnyílik egy második ablak.) Kattints a ‘Visszaállítás’ gombra ahhoz, hogy a módosítás megtörténjen.
3. Hová lett a Mentés másként parancs?
Ha egy OneDrive vagy a SharePoint Excel fájlt nyitsz meg, akkor nem szerepel a Fájl menüben a ‘Mentés másként’ parancs, helyette ‘Másolat mentése’ parancsot látsz.
Automatikus mentés esetén mihamarabb hozd létre a ‘másolatot’, különben a módosítások továbbra is az eredeti fájlban lesznek mentve. (A hagyományos Mentés másképp funkciónál „ráérsz”, mivel az az eredeti fájlt változtatások nélkül zárja be.)
Ha ezt későn veszed észre, hogy rossz fájlba mentettél, akkor az előző pont alapján tudod visszaállítani a korábbi verziót.
Jó tudni: van Automatikus helyreállítás
Érdemes pár szót ejteni az ‘Automatikus helyreállítás’ funkcióról, amely segít megvédeni a fájlokat rendszerösszeomlás esetén. Ha egy ilyen ‘hiba’ után újra megnyitod a fájlt, a Dokumentum-helyreállítás panelen megjelenik a fájl legutóbbi háttérben tárolt verziója, amiből könnyen folytatni tudood a munkát.
A Beállításoknál (Mentés fül, képet lásd fent) megadhatod, hogy akár percenként készüljön el ez a ‘biztonsági’ mentés. A funkcióról bővebb információkat találsz a Microsoft oldalán.
Az Automatikus helyreállítás akkor is működik, ha az Automatikus mentést kikapcsoltad.
Ha szeretnéd megelőzni a helytelen használatból eredő problémákat, akkor gyere el (vagy küldd el a munkatársaidat) egy egyéni Excel tanfolyamra.